Om kampanjen

Vi är fyra elever som utbildar oss till onlinemarknadsförare på Medieinstitutet.

I början av november 2011 fick vi i uppgift att skapa en kampanj för en lösgodissort. Vi fick själva välja vilken sorts godis vi ville jobba med, men vi rekommenderades att hämta inspiration från Hallonlakritsskallen.

Det första vi bestämde var att vi måste ta ett godis som det inte råder någon tvekan om vad det heter. Det fick inte vara "du vet de där kulorna som är rosa, vita och gröna och smakar mint".

Vi tänkte hallonbåtar eller lakritsbåtar. Men både hallonbåtarna och lakritsbåtarna hade redan fan-sidor på Facebook. De röda och svarta båtarna har ju dock fått en ny kompis i päronbåten. Exakt när päronbåtarna dök upp i lösgodislådorna har vi inte lyckats ta reda på, men de är i alla fall ganska nya på marknaden. Även på godistillverkarens hemsida är päronbåtar markerade som nyhet!.

Än är päronbåtarna tyvärr ganska sällsynta i affärernas lösgodislådor. Det har vi upplevt som lite av en nackdel, eftersom en del inte ens har fattat att päronbåtar nu finns på marknaden. En skeptiker trodde att vi tagit hallonbåtar och bytt färg på dem i Photoshop!

Vårt främsta mål med denna kampanj är att få in päronbåten i folks medvetande.

Blogginläggen här skrivs av alla fyra.

/Åsa, Werner, Louise och Fredric